Netflix
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
US64110L1061 | USD | 45.1 | 0 | Sustainable | Entertainment |
Netflix is wereldwijd het leidende streamingplatform met de meeste abonnees. Het pioniersvoordeel en de hoogwaardige eigen producties hebben het concern een significante voorsprong gegeven binnen de streamingmarkt. Nieuwe initiatieven, zoals het toevoegen van een goedkoper abonnement op basis van advertenties, restricties op het delen van abonnementen en het toevoegen van games, zorgen voor verdere groei in het aantal gebruikers en een verhoogde winstgevendheid.Netflix is wereldwijd het leidende streamingplatform met de meeste abonnees. Het pioniersvoordeel en de hoogwaardige eigen producties hebben het concern een significante voorsprong gegeven binnen de streamingmarkt. Nieuwe initiatieven, zoals het toevoegen van een goedkoper abonnement op basis van advertenties, restricties op het delen van abonnementen en het toevoegen van games, zorgen voor verdere groei in het aantal gebruikers en een verhoogde winstgevendheid.
Wereldwijde aanbieder van streaming video
Voor een vast maandelijks bedrag krijgen klanten onbeperkt toegang tot het uitgebreide videoaanbod van Netflix. Het aantal betalende abonnees nadert de 300 miljoen, met een gemiddelde maandomzet van zo’n $12 per gebruiker. In 2023 behaalde het bedrijf een nettowinst van $5,5 miljard op een omzet van $33,7 miljard. Tot het einde van 2022 heeft Netflix fors ingezet op abonneegroei. Inmiddels richt het bedrijf zich meer op winstgevendheid, door maatregelen te nemen tegen het (illegaal) delen van accounts en door de introductie van abonnementen met advertenties.
Sterk tweede kwartaal, verwachtingen voor derde kwartaal vallen iets tegen
- De omzet van Netflix in het tweede kwartaal van 2024 was beter dan verwacht en steeg met 17% jaar op jaar (joj), naar $9,56 mld ($9,53 mld verwacht). De operationele marge steeg naar 27%, van 22% vorig jaar, en ook de winst per aandeel van $4,88 overtrof de verwachtingen ($4,74).
- Het aantal nieuwe abonnees was met 8,1 mln veel hoger dan de verwachte 4,9 mln, mede dankzij de populariteit van het goedkopere advertentie-abonnement en het succes van hitseries als Bridgerton (seizoen 3) en Baby Reindeer. Het totale aantal abonnees bedraagt nu 278 mln. De gemiddelde omzet per abonnee steeg licht (0,9% joj), maar viel tegen bij de verwachtingen. Dit komt deels doordat prijsverhogingen buiten de VS uitbleven.
- De omzet uit het Netflix-abonnement met advertenties steeg met 34% kwartaal op kwartaal, maar zal in 2024 en 2025 nog niet de belangrijkste groeimotor zijn. Het bedrijf geeft aan nog niet alle functies in huis te hebben om adverteerders goed te bedienen, maar zegt er wel hard aan te werken om aan de snelgroeiende vraag te kunnen voldoen.
- Het management verwacht voor het derde kwartaal een omzetgroei van 14% joj, wat iets tegenviel bij de verwachtingen van analisten. Het aantal nieuwe abonnees zal naar verwachting lager zijn dan in het derde kwartaal van 2023, aangezien dat het eerste kwartaal was waarin de effecten van de maatregelen tegen het delen van accounts volledig zichtbaar werden.
- Voor heel 2024 verwacht Netflix een omzetgroei van 14% tot 15%, een lichte verhoging ten opzichte van de eerdere verwachting van 13% tot 15%. Daarnaast wordt de verwachte operationele marge van 25% naar 26% bijgesteld dankzij een sterke kostendiscipline en een hard gestegen omzet.
Conclusie
De tweedekwartaalcijfers van Netflix waren goed, waardoor de outlook voor heel 2024 naar boven is bijgesteld. Het bedrijf ziet de omzet harder groeien dan de kosten voor het maken van nieuwe content. Hitseries zoals Bridgerton en Baby Reindeer zorgden dit kwartaal voor het hoogste aantal nieuwe abonnees ooit, buiten de covidperiode gerekend. De strategie om ook abonnementen met advertenties aan te bieden lijkt een goede keuze, maar het zal nog even duren voordat dit significant bijdraagt aan de omzetgroei. Netflix heeft een sterke concurrentiepositie, profiteert van de rationalisatie binnen de streamingmarkt en heeft een sterke balans. Het concern genereert bovendien een positieve kasstroom, waardoor het niet langer afhankelijk is van externe financiering voor verdere groei. Tegelijkertijd zijn de verwachtingen van beleggers hooggespannen, wat terug te zien is in de hoge waardering van 31 keer de verwachte winst.
Kansen
- Netflix heeft voldoende schaalgrootte om te kunnen investeren in zelfgeproduceerde content van hoge kwaliteit, wat het bedrijf een belangrijk concurrentievoordeel oplevert. Bovendien werkt het bedrijf continu aan technologische innovaties die het product aantrekkelijker maken.
- Het aanpakken van het delen van accounts zorgt voor verdere groei van het aantal abonnees. Een nieuwe abonnee heeft relatief lage variabele kosten, terwijl de vaste kosten uitgesmeerd kunnen worden over meer personen. Zo kan de winstgevendheid verder stijgen in de komende jaren.
- Netflix weet dankzij zijn 'pricing power' de prijzen geregeld te verhogen. Een nieuw en goedkoper abonnement met advertenties kan voor verdere groei zorgen.
- Het duurzaamheidsrisico van Netflix is laag. Het concern is toegewijd aan diversiteit en inclusiviteit.
Risico's
- Netflix’ advertentietechnologie bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase en zal de komende jaren waarschijnlijk meer kosten dan opleveren. Bovendien heeft Netflix, in tegenstelling tot concurrenten, geen aantrekkelijk sportaanbod, wat het moeilijk maakt om adverteerders aan te trekken voor langdurige samenwerkingen.
- De overstapkosten voor gebruikers zijn laag, wat betekent dat Netflix voortdurend moet investeren in nieuwe content om abonnees te behouden.
- Netflix is actief in veel verschillende landen met dito wet- en regelgeving, waardoor er juridische problemen zouden kunnen ontstaan rond de afdracht van belastingen, omkoping, dataprivacy, enzovoorts.
- Snelle ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie (AI) kunnen de concurrentie vergroten. Platforms als YouTube en Spotify, die gedreven worden door contentmakers, kunnen met behulp van AI mogelijk meer hoogwaardige tv- en filmcontent gaan produceren.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist ING en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op