Fundamentele analyse

Tesla Motors

|
Terug naar overzicht
Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
US88160R1014 USD 129.7 0 Sustainable Automobiles

De kwartaalcijfers voldeden niet aan de analistenverwachting, maar de verwachtingen voor het goedkopere model, de volledig autonome rijstandproef, de robottaxi en de AI-activiteiten brachten in de toelichting op de cijfers een glimlach op het gezicht van beleggers en analisten.

Profiel van de elektrische voorloper

Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder levert het bedrijf accu’s voor thuisgebruik die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactories maakt. Het concern heeft naast de Tesla Model S en de Tesla Model X de model Y en en de Model 3 in productie. Er is ook een pick-up truck, de Cybertruck. Tesla heeft in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers. Verder staat het op het punt om te starten met Robottaxi's en de lancering van het volledig autonoomrijden zal ook niet al te lang meer op zich laten wachten.

Winst en omzet vallen iets tegen, toekomstige verdienmodellen naderen productiefase

  • ​​​​​​​​​​​​​​Tesla heeft in het afgelopen kwartaal een hogere omzet en winst geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers van de automotive-divisie vielen wat tegen, de energieopslag draait op volle toeren.
  • De omzet steeg in het vierde kwartaal met slechts 2% jaar op jaar naar $25,7 mld. De verwachting van analisten lag op $27,3 mld.
  • Het vierde kwartaal was een recordkwartaal voor zowel het aantal leveringen als de implementatie van energieopslag. Begin januari meldde Tesla al dat de leveringen in het vierde kwartaal op 495.570 waren uitgekomen. Over heel 2024 bedroeg het aantal leveringen ongeveer 1,8 miljoen, wat de eerste jaarlijkse daling betekende.
  • De operationele winst kwam met $1,58 mld flink lager uit dan de verwachting van $2,69 mld. Er waren hogere kosten door het aanpassen van de productielijnen.
  • De operationele marge kwam uit op 6,2%, vergeleken met 8,2% in dezelfde periode een jaar eerder.
  • Op aangepaste basis kwam de winst per aandeel uit op $0,73, tegen $0,71 een jaar eerder en onder de analistenconsensus van $0,75.
  • Tesla verwacht later dit jaar te starten met autonoom rijden in delen van de VS. Ook blijft het bedrijf werken aan de lancering van autonoom rijden in Europa en China in 2025. Het goedkopere model staat voor de eerste helft van dit jaar ingetekend. De start van de productie van robottaxi’s staat voor 2026 op de agenda.

Waardering

Het is lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten. Waar andere fabrikanten al jaren miljarden winst maken met hun fossiel aangedreven modellen en de daarbij vrijkomende kasstromen kan investeren in het elektrisch maken van het wagenpark heeft Tesla afgelopen jaren pas de eerste winsten van betekenis laten zien. Wel heeft het te maken met dezelfde miljardeninvesteringen die de concurrenten hebben. Met de oplevering van de fabriek in China moeten de kosten per auto verder omlaag kunnen en lijken er betere tijden aan te breken voor het innovatieve autobedrijf. De waardering van 130 keer de winst voor lopende jaar is flink hoger dan die van andere autofabrikanten. Maar het bedrijf is naast een autobedrijf ook en AI bedrijf, een energiebedrijf, bezig met menselijke robots en het autonome rijden.

Kansen

  • Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
  • Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.
  • Doordat het concern in een rap tempo een fabriek heeft kunnen bouwen in China kan het goedkoper auto's maken, wat ook de gemiddelde aankooprijs omlaag brengt.
  • De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en ligt iets onder het subsector gemiddelde. Menselijk kapitaal, CO2 uitstoot van haar producten en diensten zijn opmerkelijke ESG-kwesties.

Risico's

  • Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen dat juist een andere technologie, zoals de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
  • Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken.
  • Tesla is herhaaldelijk betrokken geweest bij incidenten in verband met de niet-tijdige levering van zijn auto's, de veiligheid van zijn autopilot-technologie en het anti-vakbondbeleid. Ondanks de betrokkenheid bij controverses, ontbreken toezeggingen over arbeidsrechten en een programma voor productkwaliteit. Bovendien blijven de tweets van Elon Musk een punt van zorg wat betreft corporate governance.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.

Disclaimer

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.

Disclaimer

TA legenda

long
stijgende trend
neutral
zijwaartse trend
short
dalende trend

NFI legenda

++
sterke voorloper
+
voorloper
=
middenmoter
-
achterblijver
nb
niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend.
Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
K/W*
Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
NFI
De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
Uitsl.
Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
* Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaaktvan de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op . Voor het opstellen van deze beleggingsaanbeveling is gebruik gemaakt van de volgende wezenlijke informatiebronnen: Credit Suisse, BofA Securities, Goldman Sachs, Bloomberg, CreditSights, UBS, Standard & Poor’s, Moody’s, Fitch, ING FM, Citi, J.P.Morgan, Thomson Reuters Datastream, Sustainalytics of Reuters Metastock. Deze beleggingsaanbeveling is gebaseerd op de volgende waarderingsgrondslagen, methoden en aannames: koerswinstverhouding, koersboekwaardeverhouding of net asset value (NAV). Voor deze beleggingsaanbeveling zijn geen beschermde modellen gebruikt. Een beschrijving van het ING- beleid ten aanzien van informatiebarrières en belangenverstrengeling kunt u hier vinden. Tenzij anders vermeld, zal ING Bank N.V. de beleggingsaanbeveling niet actualiseren. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan, kunnen van invloed zijn op de juistheid van de aannames waarop deze beleggingsaanbeveling is gebaseerd. Beleggingsaanbevelingen worden over het algemeen 2 tot 4 keer per jaar herzien. Deze beleggingsaanbeveling behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Deze beleggingsaanbeveling is gebaseerd op aannames en vormt geen garantie voor een bepaalde ontwikkeling of resultaat. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. Beslissingen op basis van deze beleggingsaanbeveling zijn voor uw eigen rekening en risico. Noch ING Bank N.V. noch ING Groep N.V. noch enige andere rechtspersoon die tot de ING Groep behoort, aanvaardt aansprakelijkheid voor enige schade in welke mate dan ook die voortvloeit uit het gebruik van bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen informatie.