Heineken
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
NL0000009165 | EUR | 14.6 | 2.6 | Responsible | Beverages |
Opnieuw moet het concern dalende volumes melden, terwijl het analistengilde ervan uitging dat ze deze keer gestegen zouden zijn. Met een EK voetbal in het kwartaal, is dat normaalgesproken een zekerheid. Positief is echter dat er in de VS weer meer Heinekenbier werd gedronken.
Heineken: nummer twee in de wereld
Heineken is een sterk opererend bierconcern, het op een na grootste ter wereld. In de merkenportefeuille zitten naast het premiumbiermerk Heineken ook Amstel en nog zo’n 250 andere merken waaronder Sol, Desperados, 33 Export, Cruzcampo, Zywiec, Birra Moretti, Murphy's, Star en het cidermerken Jillz. Heineken is marktleider in een aantal belangrijke landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Door de overname van Femsa Cerveza controleert Heineken nu 43% van de Mexicaanse en 10% van de Braziliaanse biermarkt. Heineken is het op een na best verkopende importbier in de Verenigde Staten.
Omzet lager dan verwacht; volumes blijven dalen in belangrijke regio’s
- Heineken boekte in het derde kwartaal een lagere omzet dan analisten hadden verwacht, omdat de brouwer te maken had met uitdagende consumententrends en industrieontwikkelingen in sommige markten, met name in Latijns- en Midden-Amerika en Azië-Pacific. Het concern rapporteerde een omzet van €9,07 mld over het derde kwartaal, een daling van 5,5% op jaarbasis. De netto-omzet vóór uitzonderlijke posten en amortisatie, die door beleggers nauwlettend in de gaten wordt gehouden, groeide organisch met 3,3% tot €7,68 mld. Dat is onder de analistenverwachting van een organische-omzetgroei van 5,4%.
- Ook de bierverkoop bleef achter bij de verwachtingen. Heineken verkocht in het derde kwartaal 61,9 mln hectoliter, een autonome stijging van 0,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Analisten hadden gerekend op 62,6 mln hectoliter, oftewel een plus van ruim 2%. Het gat tussen groeiverwachtingen en realiteit was met name in Europa en Azië groot. Positief vielen de volumes in Afrika (focusmarkt Nigeria) en het Midden-Oosten op.
- Voor 2024 verwacht Heineken dat de operationele winst vóór uitzonderlijke posten en amortisatie organisch met 4% tot 8% zal groeien, met een organische groei van de nettowinst vóór uitzonderlijke posten en afschrijvingen die naar verwachting in lijn zal liggen.
Hogere waardering dan marktleider
Heineken heeft op het moment een gemiddelde koers-winstverhouding, iets hoger dan de rest van de bedrijven in de dagelijkse-consumentengoederensector, met meer dan 16,5 keer de getaxeerde winst over het lopende jaar.
Kansen
- Heineken’s strategie is erop gericht om in elk land waar het actief is de nummer 1- of 2-positie te krijgen en te houden. Het concern start meestal met voortzetting van het overgenomen lokale biermerk en gebruikt later dit platform om de eigen premiumbieren te slijten.
- In regio's als Afrika, Latijns-Amerika en Azië verwacht Heineken te profiteren van een relatief gunstig economisch klimaat.
- De overnames van de laatste jaren vergroten Heineken's blootstelling aan opkomende markten; ook een joint venture in India biedt groeipotentieel op de lange termijn.
- Heineken is vanwege zijn alcoholactiviteiten uitgesloten van opname in de duurzame strategie. Wel is het concern goed op weg met duurzame thema's. Zo probeert het al jaren zijn waterverbruik te verminderen.
Risico's
- Marktleider Anheuser-Busch Inbev is een zware tegenstander in veel gebieden waar Heineken ook actief is.
- Heineken's grootste afzetmarkt, West-Europa (41% van de bedrijfsopbrengsten), is een krimpende markt die sterk geraakt is door de covid beperkingen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op