Universal Music Group
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
NL0015000IY2 | EUR | 25.1 | 2.38 | Sustainable | Entertainment |
Universal Music Group (UMG) is een Nederlands-Amerikaans muziekbedrijf en wereldwijd marktleider in de muziekindustrie. Met een wereldwijd marktaandeel van bijna 38% (opnames en uitgeverij) heeft UMG een grote voorsprong op Sony, de nummer 2 in de markt met een marktaandeel van zo’n 28%. Universal heeft een uitzonderlijk trackrecord opgebouwd met ijzersterke content (muziekbibliotheek), onder ervaren en kundig management. De aard van de activiteiten is relatief acyclisch en de inkomsten zijn redelijk voorspelbaar. De groeivooruitzichten voor de muziekindustrie zijn gunstig te noemen en Universal rekent zelf op een hoog enkelcijferig (~9%) omzetgroeipercentage op de middellange termijn. Dit is voornamelijk gebaseerd op een verwachte hogere penetratiegraad van streamingabonnementen en diverse aanvullende mogelijkheden om de muziek te gelde te maken.
Grootste muziekmaatschappij in de wereld
Universal is wereldwijd marktleider in de muziekindustrie met meer dan vijftig platenlabels en meer dan drie miljoen songs, gespreid over alle genres en stijlperiodes. Universal heeft lokale vestigingen in meer dan zeventig landen, maar het hoofdkantoor is gevestigd in Hilversum (statutair, ondernemingsbestuur) en Santa Monica, Californië (operationeel). De activiteiten omvatten opnames (80% van de omzet), muziekuitgeverij (16%) en merchandise en andere creatieve audiovisuele content (4%). Het concern genereert inkomsten via verschillende kanalen, zowel digitaal als fysiek. In 2022 boekte het concern een omzet van €10,35 mld
Hogere omzet, maar wel lagere groei dan voorheen
- Universal Music Group heeft in het derde kwartaal meer omzet behaald, maar de groei viel wel terug. Voor het negende kwartaal op rij steeg de omzet en de aangepaste EBITDA.
- De omzet steeg op jaarbasis met 3,3% aar €2,75 mld. Een kwartaal eerder was de groei nog 6,4%. Volgens UMG droegen bijna alle segmenten bij aan de groei. Bij streaming daalden de opbrengsten met 1,4% op jaarbasis.
- De grootste verkoopsuccessen kwamen van Taylor Swift, Seventeen, Morgan Wallen, Olivia Rodrigo en King & Prince.
- UMG boekte een EBITDA van €478 mln, in vergelijking met €539 mln in dezelfde periode een jaar eerder. De EBITDA-marge daalde van 20,2% vorig jaar naar 17,4%.
- Op aangepaste basis kwam de EBITDA uit op €581 mln, tegen €553 mln vorig jaar.
Conclusie
De verwachtingen voor UMG liggen hoog. Het aandeel noteert tegen 29 maal de getaxeerde winst voor de komende twaalf maanden, tegenover 25 voor de subsector Media & Entertainment. Dat is een flinke premie. De relatief hoge waardering is volgens ons terecht, gezien de voorspelbaarheid van de inkomsten, het acyclische karakter van de activiteiten en goede groeivooruitzichten. Universal is onbetwist marktleider in de muziekindustrie en heeft een ijzersterk trackrecord op het gebied van content, intellectueel eigendom en muziekbibliotheek, en functioneert onder een zeer ervaren managementteam.
Kansen
- De top 50 van de artiesten bij Universal Music Group is goed voor slechts 23% van de totale omzet. De inkomstenbronnen zijn dus goed gespreid en niet afhankelijk van een paar grote artiesten. Acht van de tien topartiesten in Spotify vallen onder de paraplu van Universal.
- Universal is onbetwist marktleider in de muziekindustrie en heeft een ijzersterk trackrecord op het gebied van content, intellectueel eigendom en muziekbibliotheek, en functioneert onder een zeer ervaren managementteam.
- Universal kan de komende jaren waarschijnlijk profiteren van sterke omzet- en winstgroei dankzij toenemende populariteit van streamingabonnementen, het hervatten van live-events en herstel van de licentie-inkomsten doordat de contentproductie van films en televisieprogramma’s weer op gang komt (na Covid-19).
- Toekomstige groei zal voor een groot deel uit Azië komen, waar de penetratiegraad van streamingabonnementen nog laag is. Nadeel is wel dat de groei in lagere-inkomenslanden (lagere verkoopprijzen) de komende jaren tot een dip in de omzet per gebruiker kan leiden.
- Het duurzaamheidsrisico van Universal Music Group is laag en het management van duurzame risico's is gemiddeld te noemen. De duurzame risico's voor bedrijven zoals Universal Music Group zijn vooral geconcentreerd rond zakelijk ethische kwesties, dataveiligheid en data privacy.
Risico's
- De concurrentie tussen platenmaatschappijen is groot en om concurrerend te blijven in een snel veranderende muziekmarkt, moet Universal mogelijk meer investeren dan verwacht. Mocht Universal niet in staat blijken (nieuw) talent aan te blijven trekken en te ontwikkelen, dan kan het mogelijk marktaandeel verliezen.
- Universal investeert veel in muziekrechten; zo heeft het bijvoorbeeld eind 2020 de rechten gekocht voor het hele oeuvre van Bob Dylan. Dit gaat dus wel gepaard met hoge kosten.
- Artiesten krijgen steeds meer de controle over de eigen muziek (en distributie ervan), mede dankzij technologische ontwikkelingen. Wel zo eerlijk, maar dit kan in de toekomst leiden tot hogere royaltykosten voor Universal of (meer extreem) zelfs tot gedeeltelijke buitensluiting van muziekmaatschappijen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op