Unilever
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
GB00B10RZP78 | EUR | 18.7 | 3.32 | Sustainable | Personal Care Products |
Beter dan verwachte cijfers van Unilever. Vooral het groeicijfer van de in de etalage staande ijsdivisie valt goed op de beurs. Het bedrijf is goed op weg met de verzelfstandiging van de lage-margedivisie, waardoor het zijn totale winstmarge flink kan verhogen. Misschien kan het ook de hoger dan verwachte opbrengsten van de te koop staande merken van concurrenten stoppen.
Al vroeg het vizier op de opkomende markten
Unilever is wereldwijd een van de grotere producenten van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen. Zijn belangrijkste afzetgebieden waren jarenlang Europa en Noord-Amerika, maar het zwaartepunt is verschoven naar de opkomende markten. Deze zijn nu al goed voor meer dan 50% van de omzet. De voedingsmiddelenmerken, ruim 50% van de omzet, zijn vaak marktleiders met sterke merken als Knorr, Lipton, Magnum en SlimFast. De toiletartikelen, circa 30% van de omzet, groeien sterk met wereldmerken als bijvoorbeeld Dove. Het concern behaalde over 2023 €59,6,1 mld omzet.
Beter dan verwacht. Veel goed nieuws over desinvestering en hogere identieke verkopen
- Unilever heeft voor het vierde kwartaal op rij meer producten verkocht, ondanks verdere prijsverhogingen. Vooral de cosmeticaproducten van Dove, Magnum-ijsjes en voedingssupplementen deden het goed. Alle divisies van het concern, zoals ook de schoonheids- en schoonmaakproducten, lieten groei zien.
- De identieke omzet kwam in het derde kwartaal 4,5% hoger uit dan een jaar eerder, op ruim €15 mld. Analisten gingen uit van een identieke-omzetgroei van 4,3%. Het aantal verkochte producten steeg in het derde kwartaal met 3,6% iets minder hard dan in het kwartaal ervoor (consensus: 3,1%), waardoor prijsverhogingen opnieuw een positieve impact hadden (+0,9%).
- De identieke-omzetgroei was met 9,8% het sterkst bij de divisie Ice Cream. Ook Beauty & Wellbeing groeide met 6,7% sterk. Bij Personal Care, Home Care en Nutrition was de groei respectievelijk 4,4%, 1,9% en 1,5%. De gerapporteerde omzet daalde bij deze drie divisies wel in vergelijking met vorig jaar.
- Het bedrijf is bezig met een herstructurering, waaronder de afsplitsing of verkoop van de ijsdivisie en een kostenbesparingsinitiatief dat wereldwijd 7.500 banen zal kosten. Volgens Unilever ligt de afsplitsing van de ijsdivisie en het productiviteitsplan nog steeds op schema voor eind 2025.
- Unilever herhaalde de verwachting dit boekjaar een onderliggende operationele marge van minstens 18% te genereren.
- Unilever handhaafde zijn doelstellingen voor een omzetgroei dit jaar van 3 tot 5%, vooral door volumegroei. De onderliggende marge moet nog steeds op minimaal 18% uitkomen.
Waardering
De waardering van Unilever is op het moment met 19 keer de winst over het lopende jaar laag te noemen. De identieke omzetgroeicijfers zijn de laatste kwartalen erg goed geweest en eigenlijk mag daar een hogere waardering bij horen. De concurrenten die de afgelopen kwartalen betere prestaties konden laten zien hebben en hebben namelijk een flink hogere waardering.
Kansen
- Door zich eerder dan andere ondernemingen te richten op kansen in ontwikkelingslanden en opkomende markten heeft Unilever het voordeel dat het veel van deze markten als eerste betreedt. Inmiddels komt rond 60% van de omzet van Unilever uit deze regio’s.
- Unilever’s management focust op innovatie. Ongeveer een derde van de geconsolideerde omzet komt uit producten die in de afgelopen twee jaar werden gelanceerd.
- De totale blootstelling aan duurzaamheidsrisico's ligt iets boven het gemiddelde van de subsector.
Risico's
- Ondanks de hoge uitgaven voor marketing en sales promotion en de lagere prijzen staat de omzet in West-Europa onder druk. Hier realiseert Unilever ongeveer een derde van de totale omzet.
- De grote afhankelijkheid van opkomende markten op termijn: de groeicijfers van deze economieën zijn een stuk volatieler dan die van de westerse markten en de marges zijn er op dit moment nog laag.
- De groep is gevoelig voor wisselkoersschommelingen in de opkomende markten.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op