Tesla Motors
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
US88160R1014 | USD | 99.6 | 0 | Sustainable | Automobiles |
Nu Tesla al enkele kwartalen niet meer kan voldoen aan de analistenverwachtingen op het gebied van de autodivisie, probeert het concern de aandacht te vestigen op andere, meer toekomstgerichte activiteiten en de energieopslag (wat overigens wel goed loopt, maar niet zo sexy is als die andere activiteiten). Deze activiteiten omvatten onder andere volledig autonoom rijden op grote schaal, robottaxi’s en een menselijke robot. Jammer genoeg blijven de toekomstplannen van Tesla vaak wat langer liggen of worden ze opgeschoven. Daarom moeten we het doen met de resultaten van de auto’s. En die liggen voorlopig nog wel even onder druk, omdat het aanbod moet worden afgestemd op de nieuwe vraag naar goedkopere modellen.
Profiel van de elektrische voorloper
Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen die deze technieken ook aan andere autobouwers verkoopt. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder levert het bedrijf accu’s voor thuisgebruik die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactories maakt. Het concern heeft naast de Tesla Model S en de Tesla Model X de model Y en en de Model 3 in productie. Er is ook een pick-up truck, de Cybertruck. Tesla heeft in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers.
Negatieve update: lager dan verwachte winst en kasstroom
- Tesla boekte in het tweede kwartaal een 2% hogere omzet van $25,5 mld, maar zag de winst per aandeel (wpa) dalen van $0,91 een jaar eerder tot $0,52. Analisten gingen uit van een omzet van $24,5 mld en een wpa van $0,61, vanwege lagere volumes en prijzen.
- De vrije kasstroom kwam uit op $1,34 mld, bij een analistenconsensus van $1,92 mld.
- Tesla verwacht dat de groei van het aantal voertuigen in 2024 aanzienlijk lager kan zijn dan in 2023, vanwege de lancering van het voertuig van de volgende generatie en andere producten. De plannen voor nieuwe voertuigen, waaronder meer betaalbare modellen, gaan nog steeds volgens plan in de eerste helft van 2025 in productie.
Waardering
Het is lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten. Waar andere fabrikanten al jaren miljarden winst maken met hun fossiel aangedreven modellen en de daarbij vrijkomende kasstromen kan investeren in het elektrisch maken van het wagenpark heeft Tesla afgelopen jaren pas de eerste winsten van betekenis laten zien. Wel heeft het te maken met dezelfde miljardeninvesteringen die de concurrenten hebben. Met de oplevering van de fabriek in China moeten de kosten per auto verder omlaag kunnen en lijken er betere tijden aan te breken voor het innovatieve autobedrijf. De waardering van 89 keer de winst voor lopende jaar is flink hoger dan die van andere autofabrikanten.
Kansen
- Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
- Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.
- Doordat het concern in een rap tempo een fabriek heeft kunnen bouwen in China kan het goedkoper auto's maken, wat ook de gemiddelde aankooprijs omlaag brengt.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en ligt iets onder het subsector gemiddelde. Menselijk kapitaal, CO2 uitstoot van haar producten en diensten zijn opmerkelijke ESG-kwesties.
Risico's
- Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen dat juist een andere technologie, zoals de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
- Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken.
- Tesla is herhaaldelijk betrokken geweest bij incidenten in verband met de niet-tijdige levering van zijn auto's, de veiligheid van zijn autopilot-technologie en het anti-vakbondbeleid. Ondanks de betrokkenheid bij controverses, ontbreken toezeggingen over arbeidsrechten en een programma voor productkwaliteit. Bovendien blijven de tweets van Elon Musk een punt van zorg wat betreft corporate governance.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Jacco de Winter en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op