Volkswagen
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0007664039 | EUR | 4 | 7.11 | Responsible | Automobiles |
Volkswagen is van plan om fabrieken in Duitsland te sluiten, tienduizenden werknemers te ontslaan en de lonen met 10% te verlagen, als onderdeel van een kostenbesparingscampagne. Er zijn gesprekken gaande tussen Volkswagen en werknemersorganisaties.
Duitse autogigant
Volkswagen is de grootste autoproducent in Europa met merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, Seat en uiteraard de modellen onder de Volkswagen-naam, waarbij de focus waarschijnlijk gaat liggen op de modellen ID3, ID4, enzovoort. Het is ook actief in de financiële dienstverlening en in het leasen en verhuren van auto’s. Daarnaast is de groep voor bijna 90% eigenaar van de beursgenoteerde vrachtwagendochter Traton, met daarin de Scania- en MAN-belangen die eerder onder de Volkswagenvleugels zaten. Het concern behaalde in 2024 een omzet van bijna €324 mld.
Onzekerheid rond de beleggingscase
- Volkswagen heeft in 2024 een lagere, maar beter dan verwachte winst geboekt, terwijl de omzet onverwacht steeg.
- De omzet steeg van €322,3 mld naar €324,7 mld, waar analisten rekenden op een daling tot €321,8 mld.
- Volkswagen wees op de sterk positieve ontwikkeling bij Financial Services. Met €266 mld lag de omzet bij Automotive wel iets lager dan in 2023, vooral door lagere volumes.
- De operationele winst daalde van €22,5 mld tot €19,1 mld. De consensus hiervoor lag echter maar op €18,3 mld. Hier drukten onder andere herstructureringskosten op het resultaat.
- Het onderliggende resultaat kwam in 2024 uit op €21,7 mld, met een operationele marge van 6,7%.
- De netto kasstroom halveerde in de autodivisie tot €5,0 mld. In 2023 was de kasstroom nog €10,7 mld. Voor 2025 verwacht het concern een verdere daling. De bandbreedte zal liggen tussen de €2 mld en €5 mld. De consensus gaat uit van €5,2 mld.
- Volkswagen leverde in het afgelopen jaar 9 miljoen auto’s af, een daling van 3,5% ten opzichte van van 2023. De analistenconsensus rekende op een daling van 2,3%.
- Volkswagen verwacht dat de omzet in 2025 5% hoger uitkomt dan in 2024, met een operationeel rendement tussen 5,5% en 6,5%. Dat percentage lag in 2024 nog op 7%. Analisten gingen uit van 6,2%.
- Volkswagen wil over 2024 een dividend van €6,30 euro per aandeel uitkeren. Dat zou een daling van 30% zijn ten opzichte van een jaar eerder.
Waardering heel erg laag
Volkswagen is op de huidige koers van €88 verhandelbaar tegen bijna 4 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. Dat is ongeveer even duur (goedkoop) als de Duitse concurrenten. Het dividendrendement is met bijna 6,5% iets hoger dan het sectorgemiddelde. Omdat Volkswagen zich gaat richten op elektrische voertuigen, maken we een vergelijking met de trendsetter op dat gebied, Tesla. Die noteert bijna 100 de getaxeerde winst.
Kansen
- Volkswagen heeft een sterke productlijn in vrijwel iedere prijsklasse.
- Het bedrijf benut schaalvoordelen door platforms en componenten te delen tussen zowel merken als modellen.
- Volkswagen geniet van een goede geografische positionering: het is wereldwijd aanwezig en heeft een grote blootstelling aan groeimarkten, zoals China.
Risico's
- Volkswagen heeft geen al te beste reputatie op het vlak van deugdelijk bestuur en transparantie. Aandeelhouders stonden in het verleden dikwijls niet erg hoog op het prioriteitenlijstje. De reputatie van het concern als voorloper op technisch gebied heeft een stevige knauw gekregen door het dieselschandaal, waarbij emissievoorschriften bij 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd werden geschonden.
- De groeiende groep Chinese autofabrikanten die tegen lage kosten produceert, kan er op termijn voor zorgen dat de omzetgroei van Volkswagen vertraagt.
- Het bedrijf heeft hoge pensioenverplichtingen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op