Booking.com mocht geen prijsbeperkingen opleggen, oordeelt EU-hof
LUXEMBURG (ANP) - De hoogste Europese rechtbank is kritisch over de prijsregels die Booking.com had opgelegd aan hoteleigenaren. Zij mochten eerder geen lagere tarieven aanbieden op hun eigen website of een andere boekingssite dan op Booking.com. Maar het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft nu bepaald dat Booking.com dit niet mocht doen volgens EU-wetgeving.
Het Hof keek naar de zaak na vragen van de rechtbank in Amsterdam of Booking.com de prijsregels volgens Europese wetten mocht opleggen aan hoteleigenaren. Het boekingsplatform vond dat dit mocht, maar van het Hof mag Booking.com deze "aanvullende beperkingen" niet opleggen volgens het mededingingsrecht. De regels zijn volgens de Europese rechter namelijk niet "objectief noodzakelijk" voor het uitvoeren van de hoofdactiviteiten van de boekingssite of staan niet in verhouding tot het doel dat Booking.com ermee wilde bereiken.
Volgens een woordvoerder van Booking.com zijn de prijsregels vanaf 1 juli dit jaar geschrapt in Nederland en andere EU-landen, onder druk van Europese wetgeving. Dit betekent dat hoteleigenaren nu wel een lagere prijs mogen aanbieden via hun website of een ander boekingsplatform dan Booking.com.
Spaans onderzoek
Verder meldt het Hof dat prijsregels over het algemeen kunnen leiden tot minder concurrentie en mogelijk kleine platforms en nieuwkomers verdringen. Het Hof benadrukt dat platforms zoals Booking.com op zichzelf geen negatief effect hebben op de concurrentie. Met dit soort platforms hebben consumenten makkelijk toegang tot veel accommodaties en kunnen zij die snel met elkaar vergelijken. De aanbieders zijn door de platforms ook beter vindbaar, redeneert het Hof.
De Spaanse concurrentiewaakhond CNMC wilde het moederbedrijf van Booking.com in februari een boete van 490 miljoen euro geven voor misbruik van zijn grote dominantie in de markt. De toezichthouder deed toen al langer onderzoek naar het bedrijf omdat die oneerlijke praktijken richting sommige hotels en reisorganisaties in het land vermoedde. De boete was toen nog niet uitgedeeld en Booking.com kondigde aan zich tegen de straf te verzetten.
Reactie Booking.com
Het concern is teleurgesteld in het vonnis en gaat de volledige inhoud nog analyseren, aldus een woordvoerder van Booking.com.