Sluiting dreigt voor Belgische Audi-fabriek met 3000 medewerkers

2024-07-09T21:26:02.000+02:00

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Audi overweegt eerder te stoppen met de productie van de Audi Q8 e-tron in zijn fabriek in het Belgische Vorst. Hierdoor dreigt een sluiting voor de vestiging nabij Brussel, waar zo'n 3000 mensen werken.

Het model is het enige dat nog in de Belgische fabriek wordt gemaakt. Het Duitse autoconcern kondigde eind februari al aan dat de opvolger van de Q8 e-tron vanaf 2027 in Mexico in elkaar wordt gezet.

Maar de vraag naar elektrische wagens valt de laatste tijd tegen. In een bijzondere ondernemingsraadvergadering heeft Audi dinsdagavond aangekondigd daarom de productie in Vorst mogelijk al eerder te staken. Als er geen alternatieve werkzaamheden worden gevonden, lijkt er geen toekomst meer voor de fabriek.

Productie te duur

De fabriek in Vorst was jarenlang een Volkswagen-fabriek. De eerste Audi, een A3, rolde er in 2007 van de band. Maar het dochterbedrijf van Volkswagen vindt productie in de fabriek te duur geworden. De Belgische overheid bood Audi eerder dit jaar al een reeks steunmaatregelen aan, in de hoop de toekomst van de fabriek veilig te stellen.

"De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf", zegt Volker Germann, de directeur van de locatie. Volgens Belgische media kan het einde van de fabriek al snel naderen. In oktober zouden ruim 1400 mensen de baan kunnen verliezen en eind volgend jaar wordt mogelijk al de laatste auto afgeleverd.

VDL Nedcar

Hiermee lijkt zich een vergelijkbaar scenario te voltrekken als eerder gebeurde bij het Nederlandse VDL Nedcar. De autofabriek in het Limburgse Born ontsloeg in twee rondes ongeveer 3500 mensen, nadat moederbedrijf VDL geen nieuwe grote klant kon vinden voor de assemblage van auto's. Omdat de oude opdrachtgever BMW het contract met VDL Nedcar opzegde, verdwenen vrijwel alle fabrieksbanen.

In België zijn de afgelopen decennia al verschillende autofabrieken gesloten. Eind jaren negentig ging de Renault-fabriek in Vilvoorde dicht en verloren meer dan 3000 mensen hun baan. In 2010 volgde de Opel-fabriek in Antwerpen met 2600 medewerkers en in 2014 was het de beurt aan Ford Genk met ruim 4000 mensen. Als de Audi-fabriek dicht gaat, blijft alleen Volvo Car Gent over als grote autofabriek in België. Daar werken zo'n 7000 mensen.

Disclaimer

Bron: ANP. Dit bericht is afkomstig van een derde partij en integraal geplaatst. ING is niet betrokken bij en heeft geen invloed op de informatie die op een externe website wordt weergegeven. Zie ook de algemene disclaimer.