Winstdaling moederbedrijf Albert Heijn door eenmalige kosten
ZAANDAM (ANP) - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft afgelopen kwartaal minder winst gemaakt, voornamelijk door eenmalige kosten voor de sluiting van slecht presterende Stop & Shop-winkels in de Verenigde Staten. Ook maakte het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall meer kosten in België. Daar verkocht Ahold Delhaize vorig jaar alle eigen Delhaize-filialen aan franchisenemers, wat extra kosten met zich meebracht.
De operationele winst in het derde kwartaal bedroeg 583 miljoen euro, 6,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 22 miljard euro, iets hoger (0,2 procent) dan vorig jaar. Ahold Delhaize waarschuwde eerder dit jaar voor de gevolgen van het beëindigen van de tabaksverkoop door supermarkten in Nederland. Dit drukte de omzet met 3,3 procentpunt in het afgelopen kwartaal.
De winstmarges bij Ahold Delhaize, altijd een belangrijke indicator voor winkelbedrijven, zijn volgens topman Frans Muller licht verbeterd, "gedreven door een aanhoudend herstel in Europa en stabiele prestaties in de Verenigde Staten". Ahold Delhaize haalt ongeveer twee derde van zijn inkomsten uit de VS met ketens zoals Food Lion, Giant en Stop & Shop.
Onlineverkopen
Het concern handhaaft zijn verwachtingen voor het hele jaar. "Ik ben verheugd om een solide prestatie in het derde kwartaal te melden, waarmee we goed op koers liggen om onze strategische doelstellingen en onderliggende financiële doelen voor het jaar te bereiken. In Europa blijven de sterke groeicijfers en de marktaandeelwinst in Nederland en België zich voortzetten", aldus Muller in een toelichting.
Ahold presteert vooral goed met de onlineverkopen van boodschappen. In het afgelopen kwartaal groeide deze omzet met 5,1 procent. In Nederland ging het om een groei met dubbele cijfers.
Het concern maakte woensdag ook bekend vanaf volgend jaar voor 1 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen.